de ultieme verleiding… of toch maar niet?

Oké, mensen, ik schrijf niet alleen over bloemetjes, zonneschijn en goed gevoel. Sta me toe even mijn ongenoegen te uiten.

We worden dagelijks overspoeld door (al dan niet correcte) informatie. Drie keer per dag krijg ik een nieuwsupdate. Daarnaast de Facebook updates, mails van fabrikanten en producenten die hun product willen aanprijzen of winkels met hun vernieuwde gamma.

En dan heb ik het nog niet gehad over de overload aan reclame.

… dit werkt nòg beter voor u…

… voor het eerst hebben we dit speciaal voor u ontwikkeld…

… de nummer 1 uit de sector….

… jij weet wat je wil, alleen het allerbeste…

… jij verdient deze super kwaliteit…

… als jij je fit voelt, kan je de hele wereld aan…

… nieuw, dit heb je nog nooit ervaren…

… als je nù beslist, krijg je…

Steeds hetzelfde systeem:

  • dit product is het enige dat jou kan helpen
  • dit is iets nieuws, nog nooit vertoond
  • doe dit en je leven verbetert
  • hier de beste prijs

Wanneer ik deze reclames moet geloven, en dit allemaal aankoop, dan zie ik er perfect uit, voel ik me opperbest en zal ik in alles slagen wat ik doe. Natuurlijk, … en ik geloof ook in sprookjes. Vandaag nog een telefoontje gekregen “hallo, ons bedrijf bestaat 25 jaar en we willen u graag een cadeautje doen. Kan u me even vertellen wat uw maat is, wat uw voorkeur is van model, welke kleur u prefereert?” Ik geef dit alles door. “Zoals ik al zei, we sturen u gratis ons product door, het enige wat we vragen is een kleine bijdrage in de verzendingskosten.” Wat? Nee, bedankt, ik hoef jullie cadeau dan niet. De juffrouw aan de andere kant klinkt lichtjes beledigd: “maar mevrouw, mag ik vragen waarom?” Tja, zeg ik, dan is het toch geen echt cadeau meer? Als ik er uiteindelijk toch voor moet betalen? Zeg nu eerlijk: als ik een cadeau koop voor een vriendin, ik pak het mooi in, en geef het af en zeg dan: Dat is dan 2.5 euro voor de verpakking. Dat gààt toch gewoon niet??

Begrijp me niet verkeerd, ik maak ook graag reclame voor mijn producten. Wil je dat iemand de producten of diensten die je aanbiedt, leert kennen, dan moet je reclame maken. Maar ik doe geen misleidende voorstellen of spiegel geen onmogelijkheden voor. Ik weet heel goed dat het éne product bij iemand aanslaat, en bij iemand anders weer niet.

Ook ik laat me af en toe verleiden door de mooie beloftes, de extreem hoge korting die ik krijg of door de exclusiviteit van het aangeboden product. Maar iedere keer word ik terug met mijn beide voetjes op de grond gezet. Het wondermiddel blijkt geen wondermiddel te zijn.

Wil ik een strak lijf, dan moet ik ervoor werken: de gezonde dingen klaarmaken (én nog opeten ook), dagelijks nee zeggen tegen grote en kleine verleidingen (oh jeetje, geen chocolaatjes meer bij de koffie), elke dag bewegen (en dan telt de trap op en af lopen en was insteken niet).

Wil ik een zuivere huid, dan moet ik elke avond ontschmincken, reinigen en hydrateren (en néé, het excuus dat ik minerale make up gebruik, telt ook niet) en elke ochtend opnieuw reinigen en hydrateren (Hoe? Alweer? Maar vannacht heb ik me toch niet vuil gemaakt? Mijn huid ziet er nog prima uit…. nee nee Kristine, geen excuses, de huid werkt keihard wanneer je slaapt, dus reinigen die handel).

En dan nog kan ik mezelf geen resultaat garanderen, want er zijn nog eens zoveel andere invloeden zoals de vervuiling, wat je eet, de hormonen… (ja dames, ook ik ken het maandelijkse uitbreken, maar als het een troost mag wezen, mannen hebben ook hun huidproblemen, alleen mogen zij een baard laten staan ter camouflage)

Wil ik succes met mijn zaak, dan moet ik dagelijks hard werken, blijvend bijscholen, blijven onderzoeken en vooral: kritisch blijven staan tegenover alle producten die de producent me voorschotelt.

Een snelle oplossing? Na één behandeling blijvend resultaat? In heel uitzonderlijke gevallen of bij oppervlakkige problemen misschien wel.

Maar over het algemeen, dames én heren… moeten we werken… hard werken en blijven uitproberen wat voor ons het beste resultaat geeft.

En ja, voor sommigen betekent dat hardlopen, triatlons doen of baantjes trekken. Voor anderen is dat het product uitproberen tot ze resultaat boeken, of zichzelf elke dag weer motiveren om de reiniging toch te doen, of de make up leren aanbrengen die je doen stralen.

En voor anderen… euh, ik zal even voor mezelf spreken… is het een combinatie van al bovengenoemde om resultaat te boeken. (groen lachje)

Dus voor mij geen snelle reclameboodschappen meer… Ik moet aan het werk. (knipoog) Om voor jou het aller-allerbeste product uit te zoeken.

Logo Care
Logo Phytomer